Search This Blog

Tuesday, November 1, 2011

Penindasan Terhadap Dunia Islam semakin Melampaui Batas.

Amerika Syarikat (AS) semalam mengumumkan untuk menghentikan dana kepada Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) selepas badan dunia itu memperakui Palestin sebagai anggota penuh kumpulan tersebut.
Jurucakap Jabatan Negara AS, Victoria Nuland berkata, ini kerana keputusan itu melangkaui proses perjanjian damai Palestin dan Israel yang masih dalam proses perbincangan.
Katanya, keputusan UNESCO memperakui Palestin sebagai anggotanya juga adalah keputusan yang tidak matang, silap dan menjejaskan matlamat AS dalam proses perjanjian damai itu.
''Ekoran itu, AS akan menahan dana sebanyak AS$60 juta (RM186 juta) yang sepatutnya disalurkan bulan ini.
''Namun, walaupun begitu, AS akan tetap mengekalkan keahlian dalam UNESCO,'' katanya.
Semalam, UNESCO memperakui Palestin sebagai anggota penuhnya dengan 107 negara menyokong, 14 menolak termasuk AS, Jerman, Israel dan Kanada manakala 49 negara lagi berkecuali.
Ia sekali gus dilihat sebagai jalan mudah Palestin untuk 'mengejar' impian mendapatkan keahlian penuh dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Bagaimanapun, usaha itu ditentang keras Israel dengan AS menyatakan akan menggunakan kuasa veto dalam Majlis Keselamatan untuk menghalang Palestin memperoleh pengiktirafan tersebut.
Sebanyak 22 peratus dana kepada UNESCO disumbangkan oleh AS. UNESCO merupakan badan dunia pertama yang mengiktiraf Palestin sebagai anggotanya sejak Presiden Mahmoud Abbas membuat permohonan itu kepada PBB pada 23 September lalu.
Dalam pada itu, Menteri Luar Kanada, John Baird berkata, Kanada melahirkan rasa tidak puas hati terhadap keputusan UNESCO dan akan mempertimbangkan keanggotaannya dalam badan dunia itu.

No comments:

Post a Comment